Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
BAC-lessen op afstand
25 septembre 2007

2 - dinsdag 25 september

Beste mensen,

Hierbij alvast de opdrachten voor komende week.
Omdat ik ook wat met de actualiteit bezig wil zijn, volgt er regelmatig een tekstje of filmpje op een website, met opgaven (die staan vaak in de blog). Verder gaan we de komende tijd o.a. bezig met werkwoordspelling. Succes!

Lees het volgende artikel uit de KidsWeek, over smaak: http://www.kidsweek.nl/artikel/174815/

vragen:
1. Het is de week van de Smaak. Geef voorbeelden (in eigen woorden!) van de activiteiten die in het land gedaan worden.

2. Wie is Pierre Wind?

3. Wat heeft een jury afgelopen weekend in Rotterdam gedaan?

4. Geef aan wat juist is:
A. Iedere Nederlander eet in z'n leven gemiddeld een miljoen boterhammen met hagelslag.
B. In Nederland worden iedere dag meer dan één miljoen boterhammen met hagelslag belegd.

5. Is dit een eenmalig evenement? Leg uit!
------------------------------------------------------------------------------------------

Ga nu naar www.bruuttaal.nl en klik op "werkwoordspelling".
Lees de introductie. Beantwoord de vraag:
1. Wat is een krantenkop?

Klik nu op : "welke vorm" en lees "persoonsvorm", "voltooid deelwoord" en "infinitief". klik op "welke schrijfwijze". Lees verder de subartikelen "schrijfwijze persoonsvorm" en "schrijfwijze volt.dw".

Snap je wat een persoonsvorm is? De persoonsvorm is dus het werkwoord dat vervoegd (conjugué) is volgens het onderwerp, bijvoorbeeld "lees" in "ik lees de krant". In de zin "Ik heb een appel gegeten" is "heb" dus de persoonsvorm!
Het voltooid deelwoord in de zin hierboven is "gegeten". In het Frans betekent het voltooid deelwoord "participe passé".

Herinner je je de vervoeging (conjugaison) van de regelmatige werkwoorden (verbes réguliers)?
ik + (niks)
jij + t
hij + t
zij + t
U + t
het + t
wij/jullie/zij: infinitief.

Ik vind
jij vindt
hij/zij/U/het vindt
wij/jullie/zij (pluriel) vinden.

Maak de volgende oefening:
http://home.planet.nl/~leend748/tegenwoordige%20tijd%202%20(alles%20stam+t).htm
en mail mij aan het eind of je er veel goed had of niet. Vind je dit makkelijk of niet?

Alles gelezen op de site van BruutTAAL? m door te kunnen gaan, moet je de stam van sterke en onregelmatige werkwoorden kennen of er bij houden. Ken je die uit je hoofd? Fantastisch! Ken je ze nog niet? Dan raad ik je aan, een boekje te kopen waarin de Nederlandse werkwoorden vervoegd worden.

Ga naar de volgende site, maar attentie! Houd het scherm van BruutTAAL wel open!
http://home.planet.nl/~leend748/hsl1a.html

Maak "tegenwoordige tijd 1, 2 en 3" Stuur mij op per mail, hoeveel antwoorden je goed had (bijvoorbeeld: "Ik had in totaal 60 van de 75 opgaven goed". Vertel me ook welke vormen je fout doet en wat je er moeilijk aan vindt. Als je (bijna) alles goed hebt en het niet moeilijk vindt, moet je me dat ook zeggen.

ga nu naar de oefeningen van de verleden tijd:
http://home.planet.nl/~leend748/hsl1b.html
Maak: "verleden tijd b1 en b5", corrigeer en vertel me of het goed ging, of niet, en waarom.

Ken je de regel van " 't Kofschip" trouwens? Zo niet, zoek die dan op of vraag thuis eens, als je een Nederlandse ouder hebt. Het gaat om de verleden en de voltooide tijd en de vraag of je D of T aan het eind van een voltooid deelwoord moet schrijven, bijvoorbeeld: is het "Ik heb gewerkt" of "Ik heb gewerkd"? Is het "Ik heb gekookd" of "Ik heb gekookt"? "Ik heb gezaait" of "Ik heb gezaaid"? Alle stammen (radicaux) die eindigen op T K F S C H, of P krijgen een T!

http://home.planet.nl/~leend748/hsl1c.html
maak de oefeningen "voltooid deelwoord 1 en 2". Vertel me in je e-mail hoeveel je goed had en hoe je het vond. Makkelijk? Moeilijk? Snap je het kofschip?

Dat was het voor vandaag. Ik hoop snel van jullie te horen.
Groetjes van Luuck

Publicité
Publicité
Commentaires
BAC-lessen op afstand
Publicité
Publicité