Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
BAC-lessen op afstand
2 octobre 2007

3 - dinsdag 2 oktober

Hallo allemaal,

Helaas heb ik van de meeste mensen nog lang niet alles ontvangen. Willen de mensen die nog niets hebben gestuurd dit zo spoedig mogelijk inhalen?

Verder hierbij alweer de opgaven voor de volgende week. Ik geef toch even een tip: hou de boel bij! Anders stapelt het werk zich alleen maar op.

Voor ik het vergeet: volgende week zaterdag 13 oktober is onze eerste contactdag! Dat weten jullie waarschijnlijk al, maar ik help het graag even onthouden? Willen jullie me deze week per mail laten weten of jullie komen? (dus mailen VOOR vrijdagavond 5 oktober!) Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen komen. Als je niet komt, laat het dan ook even weten op mailnl@institutneerlandais.com

Hierbij het werk voor volgende week:

ZWARTE SCHOOL

http://www.rtl.nl//actueel/rtlnieuws/binnenland/articleview/)/components/actueel/rtlnieuws/2007/09_september/26/binnenland/0926_0900_weggepest_witte_school.xml

Verplaats je in de situatie.
Opdracht 1
a. Wat is een zwarte school?
b. Welke andere nationaliteiten (dus naast de Nederlandse) komen het meest voor in NL? En op deze school?

Opdracht 2 - schrijfopdracht
Is het logisch wat hier gebeurt?
Heeft de school de juiste beslissing genomen?
Hoe zou je je voelen als je het jongetje was?

opdracht: Kies uit de volgende brieven:

A. Schrijf een brief naar de jongen, waarin je medeleven toont en je uitlegt, wat je van de situatie vindt. Je geeft aan, hoe je je in zijn geval zou voelen en hoe jij op de pesters zou hebben gereageerd. Ook vertel je of je het wel of niet eens bent met de beslissing van de directie om hem van school af te halen en WAAROM. je mag ook nog andere dingen in je brief zetten. Je brief is tussen 190 en 220 woorden lang.

B. Beeld je in dat je zelf op een school zit, waar alleen mensen met een andere huidskleur zitten dan jij. Je wordt, et als de jongen, heel erg gepest. Schrijf een brief naar de directeur en leg de situatie uit. Vertel dus, wat je allemaal ondergaat en hoe verschrikkelijk je het vindt. Maak duidelijk, dat het niet langr zo kan doorgaan. Stel daarom een concrete oplossing voor: hoe kun jij van dit gepest afkomen? Je mag ook nog meer punten en argumenten in je brief verwerken. De brief is tussen 190 en 220 woorden lang.

ONTVOERING

Kijk ook hiernaar:
http://www.hartvannederland.nl/item/808/15-jarige_scholiere_ternauwernood_ontsnapt_aan_ontvoering
Opdracht 3: Beantwoord deze vragen:

1. Hoelaat is het gebeurd?
2. Hoe voelt Melanie zich?
3. Melanie heeft pijn in haar buik. Hoe komt dat? Leg uit wat er gebeurd is.
4. Beschijf de dader! Noem zoveel mogelijk aspecten.
5. Met wie wil de politie graag in aanraking komen? Waarom?

DINEREN BOVEN MADURODAM

Het thema momenteel is Voedselcultuur. Kijk naar het volgende filmpje:
http://www.hartvannederland.nl/item/806/Dineren_boven_Madurodam

Opdracht 4 - Beantwoord ook de vragen over het document:
1. Wie mogen hier eten?
2. Beschrijf in ongeveer 40 woorden wat de mevrouw met de rode mantel ervan vindt.
3. En de jongeman met de stropdas? Wat vindt hij leuk?
4. Wat is de wens van de kok?
5. Wat is er afgesproken over toiletbezoek?
6. Wat betekent "Het klinkt als muziek in de oren"?

Opdracht 5 - Schrijf tussen 90 en 120 woorden waarin je ingaat op de volgende punten:- Is dit iets voor jou?
- heb je hoogtevrees?
- Hoe ziet het eten eruit?
- Ben je al eens in Madurodam geweest?
- Zou je zelf kok willen zijn/ Kook je graag?
- etc.

Dat was het alweer. Volgende week weer wat meer grammatica-opdrachten. Succes met alles en vergeet niet het huiswerk op te sturen!

Tot snel,
Luuck

Publicité
Publicité
Commentaires
BAC-lessen op afstand
Publicité
Publicité